fbpx

SuiteCRM Polska

Darmowy system CRM na licencji Open Source

Darmowy CRM

Jest szansa, że po wpisaniu do wyszukiwarki hasła „darmowy CRM” otrzymaliście dość niejednoznaczną informację. Zdarza się, że systemy dobrze wypozycjonowane na tę frazę wcale nie są pozbawione dodatkowych opłat. W dzisiejszym wpisie wyjaśniamy różnicę pomiędzy niekomercyjnym oprogramowaniem Open Source a „bezpłatnym” CRM.

Wbrew temu, co można przeczytać na stronach internetowych niektórych rozwiązań CRM – oprogramowanie Open Source nie oznacza całkowitej darmowości produktu. Owszem, SuiteCRM i jemu podobne niekomercyjne systemy o otwartym kodzie są POZBAWIONE OPŁAT LICENCYJNYCH. Nie świadczy to jednak o tym, że można wymagać darmowych usług wdrożeniowych, nieodpłatnej kastomizacji, czy gratisowej instalacji. Tylko jeżeli decydujesz się pobrać oprogramowanie bezpośrednio ze strony producenta, bez dodatkowych dostosowań, w standardowej formie – rzeczywiście otrzymujesz coś GRATIS.

Przewaga Open Source nad free CRM

Research rynku w poszukiwaniu alternatywy dla wiodących rozwiązań komercyjnych zwykle zaczyna się od wprowadzenia do wyszukiwarki haseł typu: dobry darmowy system CRM, bezpłatny CRM, najlepszy darmowy CRM itp. Uzyskane wyniki powinniście jednak zweryfikować pod kątem klasyfikacji oprogramowania Open Source vs. Free Software. Bywa, że pojęcia te są w Internecie stosowane zamiennie. W rzeczywistości jest to dość niebezpieczny skrót myślowy, który niejednokrotnie wprowadza przedsiębiorców w błąd.

Dostosowanie systemu do indywidualnych potrzeb

Do kategorii Open Source zaliczamy rozwiązania, które można dowolnie dopasować do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Mogą być one zarówno komercyjne (np. SugarCRM), jak i niekomercyjne (SuiteCRM). Uwaga! Każde dostosowanie to już odpłatna usługa oferowana przez wyspecjalizowane firmy wdrożeniowe. Mimo że systemy takie jak SuiteCRM w swojej standardowej wersji nie kosztują nic, ich kluczowa przewaga konkurencyjna polega właśnie na swobodzie kastomizacji. Wbrew powszechnemu pojęciu, ta nie może być darmowa, ponieważ angażuje wysokowykwalifikowanych specjalistów (analityków, programistów, administratorów itd.).

Brak limitu użytkowników tylko z Open Source

Systemy free CRM to często pudełkowe rozwiązania o okrojonej funkcjonalności, które mają za zadanie zachęcić użytkownika do skorzystania z komercyjnego produktu premium. Przejście na płatną wersję jest wówczas wynikiem rozwoju organizacji, której przestaje wystarczać sztywno określona liczba użytkowników. Upgrade darmowego narzędzia do wersji komercyjnej wiąże się co prawda z uzyskaniem dostępu do dodatkowych modułów, ale ich pakiet bywa znacząco ograniczony. Zwykle przygotowuje się go na podstawie ogólnych przesłanek na temat tego, co jest przydatne firmom, które zatrudniają powyżej x liczby pracowników. Granica darmowości free CRM przebiega zatem dokładnie tam, gdzie zaczyna się Wasz sukces. Zupełnie inaczej, jeżeli wybierzecie niekomercyjny Open Source. W tej sytuacji żaden limit użytkowników Was nie spotka.

Potężne narzędzie dla rozwiniętych organizacji

Przewaga rozwiązania Open Source, oprócz nieograniczonej liczby użytkowników oraz możliwości kastomizacji, polega również na szerokim spektrum modułów, integratorów, czy pluginów. Idea otwartego oprogramowania pozwala na swobodny rozwój narzędzia, do którego społeczność programistów „dostawia” dowolne elementy. Niektóre kastomizacje mogą zostać przeprowadzone w prosty sposób, z wykorzystaniem gotowych paczek out-of-box. Mówiąc wprost, czasami nie trzeba „wymyślać koła na nowo”. Oczywiście za taką paczkę, czy integrator trzeba zapłacić, ale zwykle mniej niż za pełną analizę oraz prace deweloperskie zmierzające do uruchomienia dedykowanego systemu. Wygoda polega na tym, że są one dostępne do pobrania w specjalistycznych sklepach internetowych, które często oferują darmowe okresy próbne. Rozszerzeń do SuiteCRM można szukać m.in. na portalu SuiteStore, czy w sklepach prowadzonych przez wyspecjalizowane firmy wdrożeniowe.

Nie ma nic za darmo (?)

To znaczy jest, ale pod warunkiem, że wystarczy Wam bardzo okrojona funkcjonalność narzędzia. Oba typy oprogramowania zarówno Open Source, jak i free CRM mogą być całkowicie darmowe… pod warunkiem, że dostosujecie swój proces biznesowy do standardowego klucza modułów i mechanizmów.

Zadajcie sobie teraz pytanie: Czy jest to (niefiskalny) koszt, który jesteśmy w stanie ponieść?

Jeśli TAK. Polecamy Open Source! Nawet w niekastomizowanej, standardowej wersji czerpie on z doświadczenia tysięcy wykwalifikowanych programistów, którzy upubliczniają efekty swojej pracy na otwartej licencji. Jak widać na przykładzie SuiteCRM, zakres modułów jest szeroki i pozwala na zagospodarowanie praktycznie wszystkich obszarów działalności przedsiębiorstwa (i to nie tylko takiego w początkowej fazie istnienia). SuiteCRM oferuje pakiet mechanizmów obsługujących sprzedaż i marketing, ale także HCM/HRM, finanse i księgowość oraz elementy gospodarki magazynowej.

Jeśli NIE. Zgłoście się do firmy wdrożeniowej, która pomoże w dopasowaniu oprogramowania Open Source do indywidualnych potrzeb. Wasz CRM nie będzie darmowy, ale z pewnością w pełni odwzoruje niepowtarzalny proces biznesowy. Jeśli skorzystacie z niekomercyjnego Open Source, nie spotkają Was żadne dodatkowe ograniczenia w postaci sztywnej liczby użytkowników, czy odpytań API, które limitują niektórzy producenci rozwiązań komercyjnych.

Tagged:

You Might Also Like