System CRM – mity o narzędziu Open Source
Wiesz, że osoby szukające narzędzia CRM do pracy poświęcają zaledwie 17% na bezpośredni kontakt z dostawcą?
Z badań instytutu Gartnera wynika, że pozostałe 83% procesu jest przeznaczone na samodzielny research online (27%), samodzielny research offline (18%), wewnętrzne konsultacje (22%) i inne (16%).
Jak widać klienci wolą robić reserach na własną rękę i dopiero jak się wyedukują, wtedy zgłaszają się po system. Jest to dobry sposób, ponieważ spotykając się z firmą wdrożeniową, wiadomo już jakie pytania zdać i czego się oczekuje.
W Internecie można znaleźć wiele informacji, jednak nie wszystkie muszą być prawdziwe. Dlatego wpisując w wyszukiwarkę „system CRM opinie”, warto być czujnym.
Mity o systemach CRM
Przedzierając się przez różne opinie i mity na temat CRM, warto zwrócić uwagę na te, które najczęściej się pojawiają.
1. Open Source jest zawsze darmowy
Istnieje powszechne przekonanie, że każde oprogramowanie Open Source jest darmowe. Wynika ono z tego, że specyfika tego systemu polega na nieograniczonym dostępie do kodu programistycznego i swobodzie jego przebudowy i rozwoju.
Jednak nie oznacza to darmowości!
Na rynku istnieją systemy CRM Open Source, które są komercyjne i niekomercyjne. Jeśli zależy Ci na narzędziu, które nie ma opłat licencyjnych, to skup się na tych drugich.
Nawet gdy system Open Source jest niekomercyjny to musisz się zastanowić nad tym czy jesteś w stanie samemu sobie go zainstalować i dostosować. Jeżeli nie to musisz wziąć pod uwagę współpracę z firmą wdrożeniową, która Ci to wszystko zapewni.
Pamiętaj jednak, że praca z firmą wdrożeniową jest dodatkowym kosztem, ale także inwestycja, która na pewno się zwróci z nawiązką.
2. Oprogramowanie Open Source jest mniej bezpieczne
Z racji tego, że kod w systemach Open Source jest dostępny do wglądu dla każdej osoby, istnieje taki mit, że takie rozwiązanie jest mniej bezpieczne.
Otwartość kodu umożliwia społeczności szybkie znajdowanie i naprawianie błędów, co może zwiększyć bezpieczeństwo. Wielu ekspertów uważa, że przejrzystość kodu może zwiększyć bezpieczeństwo, ponieważ umożliwia wykrycie i poprawienie problemów przez dużą liczbę programistów.
Zalet korzystania z systemu tworzonego przez społeczność jest wiele. W tym tekście znajdziesz więcej informacji na temat zabezpieczeń wykorzystywanych w SuiteCRM.
3. Open Source nie ma wsparcia technicznego
Z racji tego, że oprogramowanie jest darmowe, nie ma wsparcia technicznego. Nie jest to prawda.
Systemy Open Source są rozwijane przez społeczności, które się organizują wokół nich. Wiele projektów jest wspieranych przez aktywną społeczność, a także firmy oferujące płatne wsparcie techniczne. Dlatego zbierają one wiele osób, które koniec końców dokładają swoje cegiełki do rozwoju narzędzia.
Dobrym przykładem jest SuiteCRM, który ma dużą społeczność skupioną wokół narzędzia. Jest to duży atut systemu, ponieważ jesteś pewny, że w każdym momencie zyskasz pomoc, jeśli nie otrzymasz jej od producenta, to na pewno uzyskasz ją od społeczności.
4. Oprogramowanie Open Source jest trudne w użyciu
Oprogramowanie Open Source jest przeznaczone wyłącznie dla zaawansowanych użytkowników.
Instalacja i dostosowanie narzędzia może być dość skomplikowane. Dlatego warto zaangażować do tego osoby, które są bardziej techniczne. Ale jeśli już zyskasz dostęp do narzędzia, które będzie odpowiednio dostosowane do Twoich potrzeb, to nie powinno być problemów.
Podstawa to świadomość swoich potrzeb. Dzięki temu system będzie Cię wspierać, a nie utrudniać Twoją pracę.
Podsumowanie
Open Source to dynamiczny i różnorodny ekosystem z wieloma zaletami i wyzwaniami. Robiąc research na temat systemów tej klasy, warto podejść krytycznie do niektórych opinii i faktów, które są ogólnie dostępne. Najlepiej podchodzić do wszystkiego sceptycznie i weryfikować informacje u źródła. Sprawdź obiektywne, renomowane rankingi (np. Gartnera). A gdy masz wątpliwości lub pojawią się pytania, na które nie możesz znaleźć odpowiedzi, skontaktuj się z analitykiem biznesowym lub producentem systemu, na pewno uzyskasz pomoc.
Jeśli zainteresował Cię ten temat, skontaktuj się z nami! Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.