Kto w Polsce wdraża SuiteCRM?
Wywiad ze Sławomirem Wnukiem, Head of Sales w firmie eVolpe Consulting Group
Stali czytelnicy portalu SuiteCRM Polska zapewne zauważyli, że dość często powołujemy się na ekspertyzę jednej z polskich firm wdrożeniowych. Z eVolpe współpracujemy od wielu lat. Jakiś czas temu na ich stronie internetowej pojawiło się ciekawe narzędzie o nazwie „CRM Generator”. Odpowiadając na zaledwie 12 pytań o specyfikę procesu biznesowego, dowiecie się, czy SuiteCRM jest odpowiednim narzędziem dla Waszej organizacji. O to, na czym polega CRM-owa osobowość „Magik Sprzedaży” pytamy Head of Sales eVolpe – Sławomira Wnuka.
Redakcja: Dzień dobry Sławku, dziękuję, że znalazłeś chwilę na rozmowę.
Sławomir Wnuk: Dzień dobry, to ja dziękuję za zaproszenie.
R: Dzisiejszy wywiad zatytułowaliśmy przekornie: „Kto w Polsce wdraża SuiteCRM?”. A co Ty na takie pytanie odpowiadasz klientom? Jak sami o sobie mówicie w eVolpe?
SW: eVolpe to eksperci SuiteCRM, ale nie tylko… Wyjątkowo nie będę wymieniał pozostałych systemów CRM, które oferujemy, wspomnę tylko, że aktualnie są takie aż cztery! Dodatkowo specjalizujemy się w innych typach oprogramowania dla biznesu, m.in. marketing automation, systemach do obiegu dokumentów, czy zarządzania kapitałem ludzkim. Wszystkie te produkty łączy jedna cecha – otwarty kod programistyczny. Dlatego najkrótsza odpowiedź na pytanie o to, jaką firmą jest eVolpe, kim są Ci ludzie od SuiteCRM – brzmi: „to specjaliści Open Source”.
R: No tak, a SuiteCRM to jedno z popularniejszych rozwiązań Open Source na rynku…
SW: Dokładnie tak. Myślę, że SuiteCRM to jeden z pierwszych przykładów, które przychodzą do głowy kiedy pada hasło „system Open Source”. Producentowi oprogramowania udało się zbudować bardzo liczną i wierną społeczność deweloperów oraz firm wdrożeniowych, które przyczyniają się do jego ciągłego rozwoju. Na pewno często odwołujecie się tutaj do tematów poruszanych na oficjalnym forum SuiteCRM. Wydaje mi się, że to jedno z chętniej odwiedzanych miejsc w sieci, jeżeli chodzi o rzetelne informacje dla programistów i użytkowników oprogramowania Open Source. To prawdziwa encyklopedia wiedzy o systemie. Sama liczba zamieszczonych tam wpisów świadczy o tym, jak popularne jest to narzędzie. Także klienci eVolpe bardzo często dokładnie wiedzą po co się do nas zgłaszają. Znają SuiteCRM z innych organizacji, w których pracowali, albo czytają o nim w Internecie i w ten sposób zauważają, jak liczna jest zgromadzona wokół niego społeczność.
R: A jak myślisz, skąd się wzięła popularność tego konkretnego systemu?
SW: SuiteCRM pojawił się na rynku w bardzo dobrym momencie, mniej więcej wtedy, kiedy jeden z liderów rynku ogłosił koniec wsparcia dla swojej społecznościowej edycji. Pomimo dość długiego okresu przejściowego informacja o EOL produktu (End of Life – przyp. red) skłoniła wiele firm do poszukiwania alternatywy. Fakt, że SuiteCRM to tzw. fork słynnej Community Edition tylko przysporzył mu fanów. Wiele znanych i wykorzystywanych przez firmy funkcji znalazło swoje dokładne odzwierciedlenie w kodzie SuiteCRM. Aplikacja zaczęła się bardzo prężnie rozwijać. Do systemu, w regularnych release’ach, dodawano kolejne, ciekawe moduły. Wszystko to plus obietnica braku opłat licencyjnych, a także całkowita otwartość kodu – to, według mnie, główne powody, dla których SuiteCRM zyskał taką popularność.
R: I to dlatego zadecydowaliście o przyłączeniu SuiteCRM do oferty eVolpe?
SW: Tak jak wspomniałem, SuiteCRM to tylko jedno z naszych rozwiązań. System przyłączyliśmy do oferty eVolpe jako alternatywę dla innego komercyjnego systemu, który wymaga uiszczania opłat licencyjnych. Nie wszystkie przedsiębiorstwa są na to gotowe, a oferta firmy wdrożeniowej powinna trafiać do jak najszerszego spektrum polskiego biznesu. Naszą misją od samego początku istnienia było rozpropagowanie nie tylko filozofii Customer Relationship Management, ale idei otwartego oprogramowania w ogóle. Myślę, że udaje nam się to dość dobrze, zważywszy, że wkroczyliśmy właśnie w 10 rok naszej działalności i cały czas się prężnie rozwijamy.
R: To co takiego daje firmom Open Source?
SW: Open Source wypełnił niemałą lukę na rynku oprogramowania dla biznesu. Bez tej opcji przedsiębiorcy mieli dwa wyjścia: albo pozyskać pudełkowe, zamknięte narzędzie i się do niego dopasować albo zapłacić za stworzenie dedykowanego systemu od zera. Open Source łączy zalety obu tych alternatyw. Przedsiębiorstwa, które decydują się na system o otwartym kodzie korzystają z dobrodziejstwa wypracowanych przez lata rozwiązań. Mają również pełną swobodę modyfikacji lub rozbudowania wybranych obszarów pod własne potrzeby. W tym drugim wspiera ich eVolpe.
R: A w jaki sposób docieracie do takich potrzeb? Czy to po to stworzyliście „CRM Generator”?
SW: „CRM Generator” to narzędzie dla osób na wstępnym etapie badania rynku. Żyjemy w czasach, w których klient zanim zadzwoni do firmy, stara się zebrać jak najwięcej informacji samodzielnie. W jednych z artykułów, które opublikowaliśmy na blogu eVolpe, powoływałem się na badania instytutu Gartnera. Jak się okazuje, klienci kontaktują się z dostawcami, kiedy proces zakupowy jest już zaawansowany w 57%. Oznacza to, że ponad połowa czasu poświęcanego na podjęcie doinformowanej decyzji zakupowej odbywa się bez czynnego udziału specjalistów. Dotyczy to także systemów informatycznych, a chyba nikt nie ma wątpliwości jak złożony jest to temat. „CRM Generator”, który przywołujesz, przychodzi z pomocą osobom, do których należy research dostępnych rozwiązań. Wystarczy, że udzielisz odpowiedzi na 12 pytań, a otrzymasz propozycję systemu dopasowanego do rozpoznanych preferencji. W ten sposób oszczędzisz czas poświęcany na samodzielną analizę dostępnych opcji. Nasz krótki quiz pozwala ustalić tzw. CRM-ową osobowość firmy. Generowana jest również propozycja odpowiedniego systemu.
R: W jakich przypadkach narzędzie podpowiada użytkownikowi wdrożenie SuiteCRM?
SW: SuiteCRM proponujemy organizacjom, których CRM-owa osobowość zostanie określona jako „Magik Sprzedaży”. Są to firmy o bardzo specyficznych potrzebach i dość skomplikowanej strukturze organizacyjnej. Potrzebują systemu, który oferuje nieszablonowy pakiet modułów i z tego względu prawdopodobnie rozważają pozyskanie dedykowanego narzędzia. Są w stanie zaakceptować jednorazowe koszty związane z inwestycją na rzecz dopasowania kodu systemu do indywidualnych wymagań, ale niechętnie podchodzą do pomysłu opłat licencyjnych. W takich przypadkach SuiteCRM sprawdza się idealnie.
R: „Magik Sprzedaży” – to brzmi, jakby wszystko było w SuiteCRM możliwe.
SW: Jak najbardziej tak. Dokładnie na tym polega magia SuiteCRM. Kod tego systemu można swobodnie dopasować do indywidualnych wymagań. Nie byłbym jednak sobą gdybym przy tym nie dodał, że prawdziwe potrzeby wobec oprogramowania odkrywa wyłącznie profesjonalna analiza przedwdrożeniowa. Zachęcam wszystkich do wypełnienia ankiety „CRM Generator”, ale jednocześnie apeluję, by na tym nie poprzestać. Każdorazowo należy z bliska przyjrzeć się procesom i procedurom w organizacji, o której mowa. Doświadczony analityk doradzi, jakie modyfikacje są możliwe, oszacuje konieczne prace i ostatecznie potwierdzi słuszność dokonanego wyboru. Tego typu konsulting to również specjalność eVolpe.
R: Na czym zatem polega analiza przedwdrożeniowa?
SW: Analiza przedwdrożeniowa prowadzona jest zwykle w formie warsztatów, które odbywają się w siedzibie klienta. Rozważamy wówczas wszystkie najważniejsze aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Ustalamy także nadrzędne cele, które powinny nam przyświecać podczas całego procesu wdrożenia. Jest to czas na zbadanie procesów związanych ze sprzedażą i obsługą klienta oraz omówienie funkcjonalności CRM w tym zakresie. Analiza powinna prowadzić do ujawnienia potrzeb wszystkich kluczowych użytkowników systemu. W efekcie powstaje, w zależności od wybranej metodyki wdrożeniowej, albo zestaw tzw. User Stories w formie Backlogu produktu, albo specyfikacja funkcji do wytworzenia oraz wycena projektu. Zdaję sobie sprawę, że wprowadzam pojęcia, które być może wymagają doprecyzowania, dlatego proszę Cię o dołączenie tutaj linku do strony, gdzie wszystko to zostało dokładnie objaśnione. – https://evolpe.pl/crm/doradztwo/
R: Przy okazji tematu analizy wdrożeniowej rzeczywiście dotykamy dość skomplikowanego wątku, jakim jest wybór metodyki wdrożeniowej. Być może jest to dobry pomysł na kolejny tego typu wywiad…
SW: Bardzo chętnie weźmiemy w takim udział.
Sławku, bardzo Ci dziękuję za poświęcony czas. Myślę, że udało nam się zainteresować czytelników ofertą i podejściem eVolpe. Tych niezdecydowanych zachęcamy do wypełnienia quizu „CRM Generator”, a tych z gotową short listą rozpatrywanych narzędzi – odsyłamy bezpośrednio do strony https://evolpe.pl/kontakt/.
SW: Dziękuję za zaproszenie i rozmowę. Przy okazji zachęcam do zapoznania się z paczkami do SuiteCRM naszego autorstwa, w tym z paczką językową oraz integratorem z systemem marketing automation – wszystkie dostępne w naszym sklepie internetowym: https://evolpe.shop/category/suitecrm/.