SuiteCRM w rankingu Capterra – Most Affordable CRM
O Capterra słów kilka
Capterra to firma funkcjonująca w obszarze IT od 1999 roku, a od 2015 roku należy do portfolio marek należących do Gartnera – firmy słynącej z tworzenia tzw. Magicznych Kwadratów dla różnych klas oprogramowania. Od początku działalności Capterra założyła sobie za cel stworzenie portalu, który w sposób możliwie najbardziej obiektywny pozwoli porównywać ze sobą różne systemy informatyczne dla biznesu. Od momentu przejęcia firmy przez Gartner, Capterra publikuje coroczne rankingi, również dotyczące oprogramowania klasy CRM.
Ranking Most Affordable CRM
Capterra porównuje systemy CRM w trzech kategoriach: Najpopularniejszy, Najbardziej przyjazny użytkownikowi oraz Najbardziej przystępny cenowo. Dziś zajmiemy się omówieniem tej ostatniej kategorii.
Analitycy Capterra przeanalizowali setki systemów CRM dostępnych na rynku, względem 12 założonych z góry funkcji, kosztów uruchomienia przez producenta, oraz kosztów utrzymania systemu w okresie 2 lat. Przyjęty do porównania scenariusz uwzględnia mikro skalę wdrożenia i wykorzystania systemu – 4 użytkowników CRM i 100 klientów w bazie danych. Pod uwagę wzięte zostały również opinie użytkowników zamieszczone w serwisie Capterra.
II Miejsce SuiteCRM
SuiteCRM osiągnął w tym rankingu zaszczytne drugie miejsce. Oznacza to, że analitycy tej znanej firmy uznali, iż w porównywanym scenariuszu oprogramowanie SuiteCRM jest drugim najbardziej przystępnym cenowo systemem klasy CRM. Oferuje więc największą funkcjonalność względem ceny związanej z zakupem licencji (SuiteCRM jest bez opłat licencyjnych) i wdrożenia producenta (dystrybucja licencji open source umożliwiająca samodzielne pobranie i instalację oprogramowania).
Marketing Automation w CRM, czy CRM w Marketing Automation?
Spoglądając na inne systemy, które Capterra wyróżniła w swoim rankingu, należy zadać sobie jednak krytyczne pytanie w stosunku do opublikowanej listy – czy rzeczywiście czytelnicy Capterra otrzymują porównanie systemów tej samej klasy. Otóż system Marketing360, który zajął pierwsze miejsce w rankingu, nie jest systemem CRM, a Marketing Automation, który jako dodatkowy moduł posiada CRM. Twórcy Marketing360 nawet nie ukrywają, że największą zaletą ich CRM-u jest to, że jest on częścią dużego systemu Marketing Automation. Jest to typowy zabieg producentów oprogramowania Marketing Automation, którzy aby zwiększyć pozycjonowanie swojego produktu na rynku, nazywają pewne jego obszary CRM-em.
Takie krytyczne spojrzenie na ów ranking, pozwala stwierdzić, że nieoficjalnym zwycięzcą rankingu można uznać system SuiteCRM, który to jest pierwszym od góry listy oprogramowaniem, który został stworzony i jest nieustannie rozwijany jako prawdziwy CRM. Dodatkowe kwestie marketingowe, które zahaczają o możliwości Marketing Automation, są dostępne w ramach SuiteCRM, jednakże producent (firma SalesAgility) nigdy nie określił SuiteCRM jako systemu Marketing Automation.
Dlaczego SuiteCRM jest tak wysoko?
Za sukcesem SuiteCRM stoi konsekwentnie realizowana strategia twórców oprogramowania, którzy dążą do zagrożenia pozycji rynkowej takich komercyjnych gigantów jak Salesforce, czy Microsoft Dynamics. Te ambitne plany odzwierciedlają się w każdej kolejnej wersji systemu, która jest obudowywana kolejnymi nowymi funkcjami, a także jest aktualizowana o nowe możliwości istniejących już funkcji. O ostatnim potężnym pakiecie nowości, pisaliśmy miesiąc temu na łamach naszego portalu, opisując wydanie wersji SuiteCRM 7.11 Gdy jeszcze weźmiemy pod uwagę fakt, że na rynku co rusz powstają nowe dodatki do tego systemu (opisaliśmy je tutaj) to możemy śmiało zakładać, że wizja producenta jest bliska realizacji.